Ziekenhuizen; deskundigheid voorop
Geplaatst op 25 november 2021 door Redactie ZorgkaartNederland - 1232 keer bekeken
De zorg in Nederlandse ziekenhuizen wordt gemiddeld met een 8,6 gewaardeerd. Dat blijkt uit een analyse van 210.342 waarderingen.
In de aanloop naar de Top 2021 analyseren we om de beurt alle de vijf sectoren uit ons jaarlijkse evenement. Over ziekenhuizen zeggen patiënten vooral tevreden te zijn over deskundigheid en de uitleg van artsen.
Vooral positief over deskundigheid
Met een set vragen over diverse aspecten van de zorg proberen wij op ZorgkaartNederland zicht te krijgen en geven, op hoe patiënten of hun naasten denken over deze aspecten. In de 210.342 onderzochte waarderingen hebben patiënten hun mening gedeeld over de volgende:
- De mate waarin de arts luistert
- De gegeven uitleg
- De deskundigheid van de arts
- Het benoemen van voor- en nadelen
- Samen beslissen
- De samenwerking
- De algehele behandeling
Daarbij zijn patiënten vooral positief over de deskundigheid en de uitleg van de arts, beide gewaardeerd met een 9,0. De toelichting over voor- en nadelen en de mate van samenwerking scoorden een 8,8.
Luisterend oor en voldoende tijd
Bij de ziekenhuizen met de hoogste waarderingen waren patiënten onder meer positief over de duidelijke uitleg, het luisterende oor van de arts en de kundigheid en vriendelijkheid van artsen. Bij deze ziekenhuizen voelen veel patiënten zich serieus genomen. Ze geven ook aan dat de tijd werd genomen voor hun vragen.
Een van de patiënten benoemt specifiek dat de ontspannen sfeer voor hem of haar fijn en belangrijk was. Deze persoon vertelt daarover (uiteraard anoniem, zoals bij alle
waarderingen op ZorgkaartNederland):
Wat mij vooral opviel was de ontspannen sfeer in de behandelkamer, ik heb me geen moment angstig gevoeld, integendeel ik kon mezelf heel makkelijk overgeven aan de behandelingen die ik heb gehad, ook de verpleegafdeling geef ik een groot compliment.
Lees de complete ‘white paper’ over de ziekenhuiszorg.
Meer lezen?
>> Whitepaper Verpleeghuiszorg
>> Whitepaper Fysiotherapiepraktijken
>> Whitepaper Klinieken
Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter
Nog geen reacties geplaatst
Laat een reactie achter
-
Lees ook
-
Redactie ZorgkaartNederland 9 december 2015
Winnaars patiëntvriendelijkheidsprijzen 2015 -
Redactie ZorgkaartNederland 26 april 2016
ZorgkaartNederland een kwaliteitsinstrument? -
Redactie ZorgkaartNederland 23 mei 2016
Start landelijke campagne ZorgkaartNederland -
Redactie ZorgkaartNederland 7 juli 2016
Lang wachten bij poliklinieken oogheelkunde -
Redactie ZorgkaartNederland 14 december 2016
Winnaars patiëntvriendelijkheidsprijzen 2016